Wiadomości - Aktualności
Szał przedświątecznych zakupów - na co warto zwrócić szczególną uwagę
Dodał: Sylwia Robak Data: 2017-12-05 11:31:20 (czytane: 1934)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przestrzega przed zakupowym szaleństwem, które zwłaszcza w grudniu daje nam o sobie znać. Poniżej przedstawiamy kilka cennych rad, które mogą przydać się Państwu w tym czasie.
Sklep internetowy nie przyjmuje zwrotów - takie zastrzeżenie jest całkowicie niezgodne z prawem, gdyż kupując przez Internet, masz prawo zwrócić (czyli odesłać) zakupioną rzecz w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia zwrotu, o ile dany produkt został odesłany w ustawowym terminie dwóch tygodni od dnia jego otrzymania.
- Warto wiedzieć! Nie można zwracać towarów szybko psujących się lub takich, których po otwarciu nie może używać inny klient ze względu na ochronę zdrowia lub higienę ( bielizna, depilatory itp.), a także towarów wykonanych według naszego projektu (np. kubek ze zdjęciem dzieci).
Sprzedawca nie chce odpowiadać za transport - jeśli kupiłaś (eś) pełnowartościowy towar, a usterki powstały podczas transportu lub w wyniku działania warunków pogodowych, masz prawo reklamować taki produkt u sprzedawcy. Możesz żądać wymiany, naprawy (o ile jest to możliwe), obniżenia ceny lub zwrotu gotówki.
- Warto wiedzieć! Jeżeli sprzedawca twierdzi, że winę za usterki ponosi firma dostarczająca przesyłkę, to on sam (a nie ty!) może wystąpić z roszczeniem w stosunku do tej firmy.
Odmawianie reklamacji towaru z wyprzedaży - to niezgodne z prawem. Jeżeli w kupionej rzeczy ujawni się wada (np. buty rozkleją się po miesiącu używania), masz prawo ją reklamować , nawet gdy była kupiona po obniżonej cenie podczas sezonowych wyprzedaży czy promocji.
- Warto wiedzieć! Nie można reklamować produktów wadliwych, jeżeli kupiliśmy je w niższej cenie właśnie z powodu obecności tych wad.
Wymaganie paragonu jako warunku reklamacji - paragon nie jest jedynym dowodem zakupu towaru. Możemy reklamować wadliwy produkt, okazując wyciąg z karty kredytowej, rachunku bankowego lub programu lojalnościowego.
- Warto wiedzieć! Dowodem, że kupiliśmy produkt w danym sklepie, mogą też być zeznania świadka.
Żądanie przy reklamacji oryginalnego opakowania - to nieprawda, że reklamacja może zostać uznana, tylko jeżeli dostarczymy towar w oryginalnym opakowaniu. Ten wybieg wciąż jeszcze stosuje wiele sklepów. Tymczasem wcale nie mamy obowiązku przechowywać pudełek po butach czy ekspresie.
- Warto wiedzieć! Towar, który przynosimy do reklamacji, musi być dobrze zabezpieczony – tak by nie uszkodził się podczas transportu do producenta.
Zmniejszanie świątecznych opakowań produktów - kupujesz ulubione czekoladki w świątecznym opakowaniu? Sprawdź, czy nie jest ich mniej niż w pozornie identycznym zwykłym pudełku.
- Warto wiedzieć! Mniejsza gramatura produktów to jedna z najczęstszych sztuczek stosowanych przez producentów żywności w okresie świąt.
Nieprzyjmowanie reklamacji żywności - żywność również możesz reklamować! W ramach rękojmi masz na to aż dwa lata. Aby reklamacja została uznana, musi być zgłoszona w ciągu roku od momentu zauważenia wady i koniecznie przed upływem terminu ważności produktu. Jeśli więc np. okazało się, że jogurt, który ma datę ważności do jutra, jest nieświeży możesz go reklamować tylko dziś, bo jutro reklamacja nie zostanie uznana.
- Warto wiedzieć! W ramach rękojmi możesz żądać wymiany towaru albo poprosić o zwrot pieniędzy.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
- mgr Joanna Chałuda -