Wiadomości - Aktualności
Świąteczne zakupy w sieci - kilka cennych rad
Dodał: Sylwia Robak Data: 2017-12-06 13:16:06 (czytane: 2098)
Lubimy świąteczną atmosferę panująca w sklepach i na kiermaszach, ale kolejki, pośpiech i dźwiganie toreb już do przyjemności nie należą. Ponieważ sklepy internetowe kuszą promocjami i szybką, często darmową dostawą, dlaczego z nich nie skorzystać?
Gdy zmienisz zdanie, bez problemu odeślesz towar ( co nie zawsze jest możliwe w tradycyjnym sklepie). Poza tym wiele sklepów stacjonarnych sprzedaje to samo w internecie. Możesz więc przymierzyć, obejrzeć „na żywo”, a potem, ten sam produkt kupić na stronie www. Kuszące?
Zanim klikniesz „kup”
Najpierw sprawdź sprzedawcę. Możesz wejść na
stronę prod.ceidg.gov.pl (w zakładkę „Znajdź przedsiębiorcę” bądź na
stronę ems.ms.gov.pl (w
zakładkę „Krajowy Rejestr Sądowy”/ wyszukiwanie podmiotu) i wpisać NIP lub nazwę i adres sklepu. Gdy nie znajdziesz tam sprzedającego – lepiej zrezygnuj
z zakupów. Pod lupę weź też stronę sklepu. Sprzedawca –
przedsiębiorca ma obowiązek umieścić na niej nazwę firmy, e-mail i numery
telefonu lub faksu i adres, pod który można wysłać reklamacje. Znajdź tez
regulamin i sprawdź wysokość opłat (m.in. koszt dostawy, kary umowne, czy nie
ma opłat za rejestracje). Dokładnie przeczytaj warunki rozwiązania umowy.
Poznaj ważne zasady
W przypadku e-sklepów możliwość zwrotu to twoje święte prawo.
Pełnowartościowy towar sklep musi przyjąć, jeśli w ciągu 14 dni złożysz
oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Moment rozpoczęcia biegu tego terminu,
zależy od charakteru transakcji: jeśli kupiłaś jedną rzecz, licz od dnia, kiedy
odebrałaś (eś) przesyłkę np. 9 grudnia odebrałaś zamówiony szal, termin na
odstąpienie upłynie 23 grudnia.
To ważne! Jeżeli
e – sklep nie informuje na swojej stronie lub listownie o prawie odstąpienia od
umowy, to okres ten wydłuża się z 14 dni do 12 miesięcy.
Gdy
zamówiłaś kilka rzeczy i są one dostarczone osobno (lub w częściach, np. mebel), to początek
terminu licz od dnia, kiedy dostałaś do ręki ostatnią zamówioną rzecz. Jeśli
ostatni dzień terminu na odstąpienie od umowy jest dniem ustawowo wolnym od
pracy (niedzielą lub sobotą), termin wygaśnie z upływem ostatniej godziny
kolejnego dnia roboczego.
Dokonałaś
zakupu on-line, ale wybrałaś opcję „odbiór osobisty” ?
Jeśli w internecie tylko zarezerwowałaś towar, a umowę zawarłaś w momencie jego odbioru
(we wskazanym punkcie, np. w sklepie stacjonarnym), nie przysługuje ci prawo
do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ale jeśli cała transakcja odbywała
się on – line, a tylko odbierasz towar w
sklepie, termin obowiązuje.
Czy
zwracany produkt musi mieć nienaruszone opakowanie? Nie, jeśli służy ono jednie do zabezpieczenia
towaru podczas transportu. Jeżeli np. kupiłaś dziecku klocki, zostaną one
dostarczone w dwóch pudełkach: oryginalnym i „pocztowym”. To „pocztowe” możesz
uszkodzić, a nawet wyrzucić. To z klockami wolno ci pozbawić ochronnej folii i
również otworzyć w celu obejrzenia produktu (postaraj się jednak zrobić to
delikatnie, by go nie zniszczyć). Nie ponosisz też odpowiedzialności za
zmniejszenie wartości kupione rzeczy, jeżeli korzystałaś z niej w sposób konieczny do stwierdzenia czy działa (np. kupiłaś zegarek i
wyjęłaś folię zabezpieczającą baterię, więc zaczęła się wyczerpywać).
Ale uwaga! Naruszenie oryginalnego opakowania produktu uniemożliwia odstąpienie od umowy na odległość, gdy w środku są rzeczy związane ze zdrowiem i higieną (np. bielizna osobista, witaminy), nagrania i programy komputerowe.
Nie zwlekaj z zakupami
Grudzień
to dla e – sklepów czas realizacji
tysięcy zamówień. Nawet, gdy sprzedawca ma dobre opinie, może nie nadążać z
wysyłką, bo szybkość obsługi zależy też od systemu komputerowego i obciążenia
firmy kurierskiej . Gdy na stronie e – sklepu nie widzisz informacji, że przesyłka
dotrze przed 24 grudnia, sam upewnij się, czy tak będzie, najlepiej mailowo, by
mieć dowód.
Czy
wiesz, co oznacza termin „czas realizacji zamówienia”. To czas jaki sprzedający potrzebuje na
przygotowanie przedmiotu do wysłania (sprowadzenie z hurtowni, skompletowanie, zapakowanie itp.) oraz czas dostawy przesyłki
(gwarantowany lub deklarowany przez przewoźnika). Dlatego „wysyłamy w ciągu 2
dni” nie oznacza, że w ciągu 48 godzin paczka będzie u ciebie (w takim terminie
wysyłka będzie po prostu przygotowana). Pamiętaj też, że jeżeli płacisz
przelewem, sprzedawca przystępuje do realizacji zamówienia, gdy pieniądze
zostaną zaksięgowane na jego koncie, a nie od chwili, kiedy naciśniesz
„kupuję”.
Jeśli
od świąt dzieli cię kilka dni, na wszelki wypadek wybierz sposób doręczenia za
pośrednictwem kuriera. Zwykle
ta opcja jest nieco droższa, ale pewniejsza niż list: przeciążona poczta może
nie wyrobić się w terminie. Składając zamówienie podawaj swój numer telefonu,
by doręczający mógł ustalić, czy jesteś w domu. Pamiętaj! Jeśli mimo zapewnień
sklep spóźni się, masz prawo do zadośćuczynienia, np. upominku lub rabatu na
kolejne zakupy.
PRZEZORNY zawsze
zadowolony
Na
stronie www sklepu szukaj symbolu Rzetelna Firma, nadawanego uczciwie
działającym przedsiębiorcom. Nie każdy sklep ją ma, zwłaszcza gdy działa od
niedawna, dlatego pamiętaj, że o solidności sklepu najlepiej świadczą pozytywne
opinie innych klientów, szczególnie znajdujące się poza stroną sklepu, czyli na
różnych forach, a także na facebooku. Sam również pozostaw swoją ocenę, żeby
ułatwić innym bezpieczne korzystanie z sieci. Kupując, kliknij też w zakładkę
„Polityka prywatności” na stronie sklepu. Dowiesz się, które twoje dane sprzedawca
będzie przetwarzał i komu je udostępni.
WAŻNE! NIERZETELNY SPRZEDAWCA?
- Kwestie sporne z polskim sprzedawcą możesz zgłosić pod nr 800 007 707 – jest to bezpłatna infolinia dla konsumentów. Można tez skontaktować się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Gdy natomiast problem dotyczy sklepu z innego kraju, ale w UE – pomoże ci Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl)
- O nadużyciach warto zawiadomić firmę hostingową, na której stronach znajduje się sklep. Dane ustalisz na www.dns.pl
- Kupując w sieci warto zapisać obraz z monitora, na którym jest zamówienie (przyciskiem PrintScreen na klawiaturze komputera, by mieć dowód niewywiązania się z umowy.