Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega co robić, aby nie paść ofiarą nieuczciwych działań sprzedawców – pytania i odpowiedzi
Jeżeli po podpisaniu dokumentów przywiezionych przez kuriera chcą Państwo zrezygnować z umowy, to w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy możecie odstąpić od umowy.
2. Wczoraj dzwonił do mnie mój operator i mówił, że trzeba zaktualizować umowę. Jak działać, aby nie dać się oszukać?
Dla uniknięcia wszelkich niejasności powinni Państwo podpisywać umowę wyłącznie w lokalu swojego operatora.
3. Czy podpisując umowę powinienem otrzymać egzemplarz dokumentów dla siebie?
Po zawarciu umowy powinni Państwo otrzymać komplet dokumentów dla siebie. Ma to istotne znaczenie, gdyż dzięki dokumentom wiadomo z kim zawarli Państwo umowę oraz jaka dokładna jest treść umowy.
4. Otrzymałem dokumenty do podpisu, które przywiózł kurier. Kurier bardzo nalegał, abym szybko podpisał umowę, gdyż niepoprawnie zaparkował samochód i nie chce dostać mandatu, a ponadto ma bardzo dużo pracy i się śpieszy. Chciałem pokazać umowę synowi, więc nie podpisałem jej przy kurierze. Czy postąpiłem słusznie?
W przeciwnym wypadku możecie zawrzeć umowę nieodpowiadającą Państwa potrzebom lub w rezultacie której będziecie płacić za towar lub usługę, której w rzeczywistości nie potrzebujecie.
5. Dzisiaj przyszła do mnie Pani i chciała, abym wypełniła jej ankietę. Nie zgodziłam się – czy słusznie?
Powinni Państwo zachować dużą ostrożność i nie podpisywać dokumentów, jakie nieznane osoby (jak np. rzekomi ankieterzy) podsuwają do podpisu. Może okazać się, że dokument jaki Państwo podpiszą jest umową z nowym sprzedawcą albo też Wasz podpis może zostać w późniejszym czasie sfałszowany.
6. Jakiś czas temu był u mnie pracownik urzędu i chciał, abym podpisał umowę. Nie zrobiłem tego. Zastanawiam się czy często urzędnicy podpisują umowy?
W takim wypadku należy zachować czujność i ostrożność. Nie powinni Państwo wpuszczać takiej osoby do domu ani nic nie podpisywać. O całej sytuacji należy jak najszybciej poinformować rodzinę, sąsiada, jak również organy ścigania (policję, prokuraturę).
7.Czy sprzedawca przychodzi do domu swoich klientów i zbiera od nich podpisy pod umową jeśli np. zmieniają się przepisy, potrzebne jest zaktualizowanie danych na umowie albo sprzedawca przechodzi reorganizację lub kończy działalność?
Sprzedawca nigdy nie przychodzi do domu klienta celem zmiany umowy lub aktualizacji danych! Jeżeli faktycznie istnieje konieczność dokonania zmian w umowie, to sprzedawca wyśle do Państwa list, w którym dokładnie wyjaśni co powinni Państwo zrobić.
8. Czy muszę wpuszczać do domu pracownika elektrowni lub gazowni?
Jeżeli po wpuszczeniu obcej osoby do domu okaże się, że coś Państwu zginęło, należy jak najszybciej zawiadomić rodzinę, sąsiada, jak również organy ścigania (policję, prokuraturę).
9. Czy jest możliwe, że nagle, bez jakiejkolwiek prośby z mojej strony sprzedawca przychodzi do mnie i chce wymienić u mnie np. aparat telefoniczny albo licznik na nowy?
Jeżeli otrzymują Państwo zawiadomienie listowne (np. w formie ulotki wrzuconej do skrzynki pocztowej), że będzie u Państwa dokonywana wymiana jakiegokolwiek sprzętu, warto aby potwierdzili Państwo tę informację bezpośrednio u sprzedawcy (np. telefonicznie lub bezpośrednio w lokalu), od którego rzekomo taka ulotka pochodzi.
10. Co zrobić jeżeli padłem ofiarą oszustwa?
W takim wypadku należy jak najszybciej zawiadomić policję lub prokuraturę. Ponadto powinni Państwo skontaktować się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów, który oceni czy potrzebne są jeszcze dodatkowe działania w sprawie, jeżeli np. w wyniku oszustwa zawarli Państwo z przedsiębiorcą umowę wbrew swojej woli.
11. Kupiłam na pokazie pościel, którą zabrałam ze sobą do domu. Po kilku dniach doszłam do wniosku, że nie stać mnie na taki wydatek i nie chce tej pościeli. Czy mogę w jakikolwiek sposób anulować umowę?
W takim wypadku to sprzedawca musi odebrać rzecz na swój koszt.
- należy wypełnić wzór odstąpienia od umowy, który zawsze jest załącznikiem do umowy (wzór nr 2 odstąpienie od umowy zawartej na odległość)
- odstąpienie od umowy należy wysłać na adres sprzedawcy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Powinni Państwo zachować kopię podpisanego pisma, dowód nadania listu oraz potwierdzenie odbioru
- w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy należy zwrócić zakupiony towar
- sprzedawca powinien zwrócić Państwu pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy nie wiąże się dla Państwa z dodatkowymi opłatami poza ściśle określonymi sytuacjami, tj:
- będą Państwo musieli ponieść koszty zwrotu towaru do sprzedawcy (koszt wysyłki towaru do sprzedawcy, koszt samodzielnego dojazdu do sprzedawcy w celu zwrotu rzeczy), chyba, że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
• poniosą Państwo dodatkowe koszty dostarczenia rzeczy przez sprzedawcę, jeżeli przy dokonywaniu zakupu wybrali Państwo sposób dostarczenia inny niż najtańszy zwykły sposób oferowany przez przedsiębiorcę, np. sprzedawca oferuje wysyłkę towaru za 5 zł i za 7 zł. Jeśli Państwo wybrali przesyłkę za 7 zł, to w przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca zwróci Państwu za wysyłkę kwotę 5 zł (w efekcie Państwo poniosą koszt 2 zł).
12. Czy przy odstąpieniu od umowy muszę odwozić osobiście towar przedsiębiorcy?
Nie ma konieczności osobistego odwożenia towaru do przedsiębiorcy. Towar można odesłać sprzedawcy za pośrednictwem poczty lub kuriera (należy zachować dowód nadania przesyłki). Koszt zwrócenia towaru do sprzedawcy ponoszą Państwo.
13. Przedsiębiorca okłamał mnie, że jest moim dotychczasowym operatorem telefonii stacjonarnej. W rezultacie świadczy mi usługi, dostałem też telefon. Chcę zrezygnować z umowy. Jak to zrobić?
Najlepszym rozwiązaniem, zanim podejmą Państwo działania jest skorzystanie pomocy miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów.
14. Od swojego dostawcy energii elektrycznej dowiedziałem się, że rozwiązałem umowę. Nigdy nic takiego nie robiłem. Podpisałem tylko jakieś dokumenty, gdy ktoś przyszedł spisać liczniki.
W tego rodzaju sytuacjach najlepiej, aby skontaktowali się Państwo bezpośrednio ze swoim dotychczasowym dostawcą oraz jak najszybciej zwrócili się do miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów, gdyż konieczna jest pomoc specjalisty.
15. Przyszedł do mnie przedstawiciel dostawcy prądu. Podpisałem umowę. Jakiś czas później okazało się, że zawarłem umowę jeszcze z dwoma firmami – telekomunikacyjną i medyczną, mimo że nigdy nie rozmawiałem z przedstawicielem żadnej z tych firm. Czy mogę anulować zawarte dwie niechciane przeze mnie umowy?
W takim wypadku powinni Państwo jak najszybciej skontaktować z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów, gdyż konieczna jest pomoc specjalisty.
16. Nigdy nie podpisywałem umowy ze sprzedawcą. Okazało się, że jakiś czas temu do domu przyjechał kurier z umową wystawioną na mnie. Żona, sądząc że czekałem na taką umowę, za namową kuriera podpisała się za mnie. Co można w takiej sytuacji zrobić?
Przede wszystkim umowa podpisana przez inną osobę niż osoba wskazana w umowie jest z mocy prawa nieważna. Z tego względu nie rodzi ona po Państwa stronie obowiązku zapłaty. Osoba, która sfałszowała podpis popełnia przestępstwo. Zatem mogą Państwo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do organów ścigania (policja, prokuratura). Powinni Państwo złożyć wobec przedsiębiorcy, z którym rzekomo została zawarta umowa, oświadczenie o tym, że to nie Państwa podpis widnieje na umowie, bez wskazywania kto w rzeczywistości podpisał umowę za Was. W takim wypadku, przed podjęciem jakichkolwiek działań, powinni Państwo jak najszybciej skontaktować się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów, gdyż konieczna jest pomoc specjalisty. Ponadto, jeżeli za konsumenta umowę podpisała jego bliska osoba (np. małżonek, dziecko), to konsument nie ma prawnego obowiązku złożenia zeznań w tym zakresie.
17. Przedsiębiorca twierdzi, że zawarłem z nim umowę, podczas gdy nigdy nie podpisywałem umowy. Przedsiębiorca przedstawił mi umowę, na której widnieje rzekomo mój podpis. Co można w takiej sytuacji zrobić?
Przede wszystkim umowa podpisana przez inną osobę niż osoba wskazana w umowie jest z mocy prawa nieważna. Z tego względu nie rodzi ona po stronie konsumenta obowiązku zapłaty. Osoba, która sfałszowała podpis popełnia przestępstwo. Zatem mogą Państwo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do organów ścigania ( policja, prokuratura). Powinni Państwo złożyć wobec przedsiębiorcy, z którym rzekomo została zawarta umowa, oświadczenie o tym, że to nie Państwa podpis widnieje na umowie. W taki wypadku, przed podjęciem jakichkolwiek działań, powinni Państwo jak najszybciej skontaktować się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów, gdyż konieczna jest pomoc specjalisty.
18. Co zrobić, jeżeli czas 14 dni na odstąpienie od umowy już minął? Na pokazie kupiłem garnki, które miały się nie przypalać. W domu okazało się, że przygotowywane potrawy ciągle się przypalają, gdyż garnki są słabej jakości. Czy mogę coś z tym zrobić?
Dla celów dowodowych wszelki kontakt z przedsiębiorcą powinien odbywać się albo poprzez złożenie pisma przedsiębiorcy osobiście (w takiej sytuacji należy na drugim egzemplarzu uzyskać potwierdzenie jego otrzymania) albo poprzez wysłanie listem poleconym na adres siedziby lub adres korespondencyjny przedsiębiorcy (w takiej sytuacji należy zachować dowód nadania listu).
19. Na pokazie zapewniono mnie, że materac za 6000 zł będzie leczyć wszystkie moje schorzenia kręgosłupa. Mój lekarz po zapoznaniu się z produktem zabronił go używać, gdyż materac zagraża zdrowiu i nie jest nigdzie zarejestrowany jako produkt medyczny. Na pokazie osoba ubrana w lekarski kitel mówiła zupełnie coś innego. Czy mogę zrezygnować z umowy?
W takim wypadku, przed podjęciem jakichkolwiek działań, powinni Państwo skorzystać z pomocy miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów.
20. Dostałem pismo zatytułowane „wezwanie do zapłaty”. Czy to oznacza, że mam obowiązek zapłaty?
Jeżeli nie zgadzają się Państwo z żądaniem zapłaty ze strony przedsiębiorcy, to nie powinni Państwo dokonywać żadnych płatności. W takim wypadku warto skontaktować się z miejskim (powiatowym) rzecznikiem konsumentów.
21. Odebrałem korespondencję z sądu, ale nie rozumiem czego ona dotyczy. Co mam zrobić?
Jeżeli otrzymana korespondencja pochodzi z sądu, to koniecznie powinni Państwo jak najszybciej zawiadomić o tym rodzinę, sąsiada czy też miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów. Może okazać się, że otrzymany list to np. nakaz zapłaty i należy podjąć bardzo szybko działania, aby zdążyć złożyć od niego środek zaskarżenia.
Nakaz zapłaty nie jest wyrokiem w sprawie (jest on wydawany na podstawie dokumentów i opisu sprawy przedstawionego przez powoda) i jeżeli Państwo go otrzymali, to mają Państwo prawo złożyć środek zaskarżenia w ciągu 14 dni od daty odebrania nakazu jeżeli uważają Państwo, że zapłata jest nienależna.
23. Komornik zajął mi emeryturę. Od komornika dowiedziałam się, że nakaz zapłaty dotarł do mnie, gdy przez miesiąc przebywałam w sanatorium. Nie dostałam nigdy wyroku, nie byłam w sądzie. Czy można coś zrobić?
Dożynki Powiatowe
08/27/2017
27 sierpnia zapraszamy na Powiatowe Święto Plonów powiatu pińczowskiego. wiecej..
Giełda Pracy już 14 września
09/14/2017
Młodzieżowe Centrum Kultury zaprasza na Giełdę Pracy. wiecej..
koncert POZYTYWNIE NAKRĘCENI
11/11/2017
11 listopada 2017 roku zapraszamy na jubileuszowy koncert zespołu POZYTYWNIE NAKRĘCENI koncert odbędzie się w hali widowiskowo sportowej w Pińczowie o godz. 17:00 WSTĘP WOLNY wiecej..