środa, 11 grudnia.
Logo Bip Logo ePUAP
Logo Powiatu Pińczowskiego
Herb Gminy Pińczów Herb Gminy KIje Herb Gminy Michałów Herb Gminy Złota Herb Gminy Działoszyce

Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

Odsłuchaj

Wydział Rolnictwa,  Leśnictwa i Ochrony Środowiska

Kierownik Wydziału

Małgorzata Adamczyk

tel. 413576001 wew.260 lub 262

Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa kształtuje politykę powiatu

 i wykonuje zadania w zakresie ochrony środowiska, gospodarki wodno – ściekowej, gospodarki odpadami, ochrony przyrody, gospodarki leśnej, rybactwa śródlądowego, łowiectwa, rolnictwa, ochrony gruntów rolnych i leśnych, górnictwa i  geologii. 

Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa należy w szczególności:

GÓRNICTWO I GEOLOGIA 

Wykonywanie zadań określonych ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. Prawo geologiczne i górnicze /j.t. Dz.U.z 2019 r. poz. 868 z późn. zm./, podejmowanie rozstrzygnięć oraz wykonywanie czynności niezbędnych do przestrzegania i stosowania w/w ustawy, przewidzianych dla starosty jako organu administracji geologicznej pierwszej instancji, w tym:

  1. Udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, jeżeli jednocześnie są spełnione następujące wymagania:

a) Obszar udokumentowanego złoża nieobjętego własnością górniczą nie przekracza

    2 ha,

b) Wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie przekroczy 20.000 m3,

c) Działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków strzałowych,

2. Wyznaczanie granic obszaru górniczego i terenu górniczego dla obiektów dla których starosta jest organem koncesyjnym,

3. Wydawanie decyzji ustalających wysokość opłat eksploatacyjnych, opłat dodatkowych i opłat podwyższonych,

4. Wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie, ograniczenie bądź cofnięcie koncesji,

5. Przyjmowanie zawiadomień o zamiarze podjęcia wydobywania piasków i żwirów przeznaczonych dla zaspokojenia potrzeb własnych osoby fizycznej, z nieruchomości stanowiących przedmiot jej prawa własności (użytkowania wieczystego), bez prawa rozporządzania wydobytą kopaliną, jeżeli jednocześnie wydobycie:

a) Będzie wykonywanie bez użycia środków strzałowych,

b) Nie będzie większe niż 10m3 w roku kalendarzowym,

c) Nie naruszy przeznaczenia nieruchomości na warunkach określonych w w/w   ustawie,

6. Zatwierdzanie, przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych, zatwierdzanie dokumentacji geologicznych dotyczących:

 a) Złóż kopalin nieobjętych własnością górniczą, poszukiwanych lub rozpoznawanych na obszarach do 2ha w celu wydobycia metodą odkrywkową w ilości do 20 000m3 w roku kalendarzowym i bez użycia środków strzałowych, 

b) Ujęć wód podziemnych, których przewidywane lub ustalone zasoby nie przekraczają 50 m3/h,

c) Badań geologiczno-inżynierskich wykonywanych na potrzeby zagospodarowania przestrzennego gminy oraz warunków posadowienia obiektów budowlanych,

d) Odwodnień budowlanych o wydajności nieprzekraczającej 50m3/h,

e) Robót geologicznych wykonywanych w celu wykorzystywania ciepła ziemi,

f) Warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować ich zanieczyszczenie, dotyczących przedsięwzięć zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody lecznicze oraz postępowanie z tzw. „innymi” dokumentacjami geologicznymi,

7. Wykonywanie nadzoru i kontroli nad działalnością regulowaną ustawą, w tym w zakresie:

a) projektowania prac geologicznych,

b) sporządzania dokumentacji geologicznych,

c) wykonywania uprawnień z tytułu koncesji,

d) wykonywania uprawnień z tytułu zatwierdzonego lub zgłoszonego projektu robót geologicznych,

8. Podejmowanie czynności administracyjnych w przypadku stwierdzenia wykonywania działalności określonej ustawą Prawo geologiczne i górnicze z naruszeniem warunków koncesji, bądź bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych lub z naruszeniem warunków w nim określonych, bądź bez przedłożonego projektu robót geologicznych, który nie podlega zatwierdzeniu, lub z naruszeniem warunków w nim określonych,

9. Nadzór i kontrola nad działalnością regulowaną ustawą Prawo geologiczne i górnice, podejmowanie rozstrzygnięć oraz wykonywanie innych czynności niezbędnych do przestrzegania i stosowania ustawy

GOSPODARKA ODPADAMI:

• wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów,

• wydawanie zezwoleń na zbieranie, przetwarzanie odpadów,

• wygaszanie, cofanie , ograniczanie i zmiana pozwoleń, zezwoleń w zakresie gospodarki odpadami,

• prowadzenie kontroli przestrzegania przez podmioty gospodarujące odpadami przepisów ustawy o odpadach w zakresie objętym właściwością starosty.

OCHRONA WÓD I GOSPODARKA WODNA:

• wydawanie decyzji związanych z działalnością i funkcjonowaniem spółek wodnych wynikających z ustawy Prawo wodne,

• nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych,

• ustalanie stref ochronnych urządzeń pomiarowych służb państwowych,

OCHRONA PRZED HAŁASEM:

• wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu emitowanego do środowiska,

LEŚNICTWO:

 • zlecanie sporządzania uproszczonych planów urządzania lasu i inwentaryzacji stanu lasu oraz ustalanie w drodze decyzji zadań na podstawie inwentaryzacji,

• przygotowywanie zaświadczeń stwierdzających czy działka jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach;

• prowadzenie spraw i przygotowywanie decyzji z zakresu zmiany lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa na użytek rolny,

• cechowanie drewna pozyskanego w lasach niestanowiących własność Skarbu Państwa,

• wydawanie decyzji w sprawie uznania zastrzeżeń dotyczących projektu planu urządzenia lasu,

• nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności skarbu państwa,

• zawieranie porozumień na obsługę nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności skarbu państwa,

• prowadzenie kontroli nad wykonywaniem nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności skarbu państwa,

• wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków na zalesianie gruntów ujętych w planach zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy,

• uznawanie lasu za ochronny,

• zatwierdzanie planów urządzania lasów dla lasów niestanowiących własności skarbu państwa należących do osób fizycznych oraz nadzorowanie wykonania zatwierdzonych planów urządzania lasów,

• wydawanie decyzji o możliwości pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności skarbu państwa, niezgodnie z uproszczonym planem urządzania lasu lub stosowną decyzją,

• wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi lasu niebędącego własnością skarbu państwa wykonania zadań wynikających z uproszczonego planu urządzania lasu,

• wydawanie opinii w zakresie rocznego planu zalesiania gruntów nie stanowiących własności skarbu państwa,

• wykonywanie oceny udatności upraw,

• występowanie do ARiMR z wnioskiem o dotacje dla gruntów zalesionych,

• prowadzenie sprawozdawczości z zakresu leśnictwa,

• prowadzenie spraw i przygotowywanie decyzji w sprawie przyznania środków na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa (art. 14 ust. 5);

OCHRONA PRZYRODY:

• prowadzenie rejestru zwierząt, których przewóz poza granice państwa podlega ograniczeniom na podstawie prawa UE,

• wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy,

• naliczanie opłat za usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy,

• wymierzanie kar pieniężnych za zniszczenie terenów zieleni albo drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy,

• wydawanie decyzji na wycinkę drzew wzdłuż linii kolejowej.

ŁOWIECTWO:

• wydawanie zezwoleń dotyczących posiadania i hodowania oraz utrzymywania chartów rasowych lub ich mieszańców,

• wydzierżawianie łowieckich obwodów polnych,

• akceptowanie łowieckich planów hodowlanych,

• przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny (art. 45 ust. 3)

• Załatwianie skarg, wniosków i listów obywateli w zakresie łowiectwa.

RYBACTWO ŚRÓDLĄDOWE:

• wydawanie kart wędkarskich,

• wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru sprzętu pływającego służącego do amatorskiego połowu ryb,

• wydawanie legitymacji Społecznej Straży Rybackiej.

OCHRONA ŚRODOWISKA:

• wydawanie ograniczeń lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych ciekach i zbiornikach wodnych,

• zobowiązywanie jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych wykonujących działalność wpływającą szkodliwie na środowisko do przedłożenia przeglądu ekologicznego, określenia obowiązków mających na celu usunięcie przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko lub zagrożenia i przywrócenie środowiska do stanu właściwego,

• współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska,

• sporządzanie Powiatowego Programu Ochrony Środowiska ,

• identyfikacja potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, sporządzanie ich wykazu i aktualizacja,

• wprowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o środowisku i jego ochronie,

• przyjmowanie zgłoszeń o stwierdzeniu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,

•  nakładanie obowiązków prowadzenia pomiarów i przyjmowanie wyników pomiarów emisji zanieczyszczeń do środowiska,

• przyjmowanie zgłoszeń instalacji nie wymagających pozwolenia oraz ustalanie wymagań dotyczących eksploatacji tych instalacji,

• wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji i energii, tj. pozwoleń zintegrowanych, pozwoleń na wprowadzanie pyłów lub gazów do powietrza,

• wygaszanie, cofanie, ograniczanie pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji i energii,

• wydawanie zezwoleń na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu emisjami,

• zatwierdzanie planów metodyki monitorowania wielkości emisji,

• wydawanie decyzji zobowiązujących do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego w przypadku okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko,

•  prowadzenie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością starosty,

•  prowadzenie eliminacji powiatowych konkursów związanych z ochroną środowiska naturalnego,

OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH I LEŚNYCH:

• prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji,

• prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielom gruntów zalesiania, zadrzewiania, zakrzewiania lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją,

•  przygotowanie decyzji nakładającej na osobę powodującą utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji,

•  przeprowadzenie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,

• prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,

• prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za nie zakończenie rekultywacji gruntów zdewastowanych w określonym terminie,

• prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,

•  uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie ochrony gruntów rolnych,

•  uzgodnienie projektów decyzji o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych,

ROLNICTWO:

• współpraca z instytucjami, inspekcjami działającymi w dziedzinie rolnictwa, łowiectwa, weterynarii, z zakresu zagadnień sanitarno-epidemiologicznych.

OPŁATA SKARBOWA

Obowiązek opłaty skarbowej oraz wskazanie podmiotów zwolnionych od tego obowiązku określają przepisy ustawy z dnia16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej /j.t. Dz.U.z 2019 r. poz. 1000/.

Opłaty skarbowe, którym podlega wydawanie decyzji, zaświadczeń i dokonywanie innych czynności administracyjnych wnosi się z chwilą złożenia wniosku o ich dokonanie, zgodnie z w/w ustawą na konto Urzędu Miejskiego w Pińczowie : Bank Spółdzielczy w Pińczowie, Nr konta: 98 8509 000 2200 100000 1850 035 w kwotach wynikających z załącznika do w/w ustawy.

Składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest załączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2006 roku w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu /Dz.U.Nr 246, poz. 1804/

PROCEDURA UDZIELENIE KONCESJI NA WYDOBYWANIE KOPALIN ZE ZŁÓŻ.

UDZIELENIE KONCESJI NA WYDOBYWANIE KOPALIN ZE ZŁÓŻ, JEŻELI SĄ SPEŁNIONE NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA:

  • obszar udokumentowanego złoża nieobjętego własnością górniczą nie przekracza 2 ha,
  • wydobycie kopaliny ze złoża w roku kalendarzowym nie przekroczy 20.000 m3,
  • działalność będzie prowadzona metodą odkrywkową oraz bez użycia środków   strzałowych.

Podstawa prawna udzielenia koncesji:

  • art. 21ust.1pkt 2, ust.2, art.22 ust.2, art.30, art.32 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r.- Prawo geologiczne i górnicze /j.t. Dz.U.z 2019 r. poz.868 z późn. zm./, art. 37 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców /Dz.U. z 2018r., poz. 646/;
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks Postępowania Administracyjnego /t.j. Dz.U. z 2018 r.,poz. 2096 z późn. zm./,

Podstawa prawna zakresu zawartości wniosku:

  • art.24, art. 26 ust.1, ust.2, ust.4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. Prawo geologiczne i górnicze / j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 868 z późn. zm./
  • art. 37 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców /Dz.U. z 2018r., poz. 646/;

Działalność w zakresie wydobywania kopalin ze złóż może być prowadzona przez podmiot (przedsiębiorcę) po uzyskaniu koncesji.

Koncesji udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 3 lata i nie dłuższy niż 50 lat, chyba, że przedsiębiorca złożył wniosek o udzielenie koncesji na czas krótszy.

I. Złożenie wniosku o udzielenie koncesji zawierającego.

We wniosku oprócz wymagań przewidzianych przepisami z zakresu ochrony środowiska, określa się:

  1. Oznaczenie firmy przedsiębiorcy, jego siedziby i adresu, albo miejsca zamieszkania i adresu oraz adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
  2. Numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  3. Określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja,
  4. Stan prawny nieruchomości, w granicach których ma być wykonywana zamierzona działalność; w przypadku nieruchomości, których właściciel nie jest ujawniony w księdze wieczystej, przyjmuje się dane z ewidencji gruntów i budynków;
  5. Prawa wnioskodawcy do nieruchomości, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega się wnioskodawca,
  6. Czas na jaki koncesja ma być udzielona, wraz ze wskazaniem terminu rozpoczęcia działalności,
  7. Środki, jakimi wnioskodawca dysponuje w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania zamierzonej działalności,
  8. Obszary objęte szczególnymi formami ochrony, w tym ochrony przyrody oraz ochrony zabytków,
  9. Sposób przeciwdziałania ujemnym wpływom zamierzonej działalności na środowisko,
  10. Złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia,
  11. Wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny,
  12. Stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża kopaliny, w tym kopalin towarzyszących i współwystępujących użytecznych pierwiastków śladowych jak również środki umożliwiające osiągnięcie tego celu, a w przypadku wód leczniczych, wód termalnych i solanek – zasoby eksploatacyjne ujęcia,
  13. Projektowane położenie obszaru górniczego i terenu górniczego, przedstawione zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju,
  14. Geologiczne i hydrogeologiczne warunki wydobycia, a w razie potrzeby warunki wtłaczania wód do górotworu,
  15. Przewidywany sposób prowadzenia ruchu zakładu górniczego, uwzględniający wymagania określone w art. 108 ust. 2 oraz prognozowany sposób likwidacji zakładu górniczego, uwzględniający obowiązki określone w art. 129 ust. 1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze.
  16. Załączniki graficzne sporządzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju.

Do wniosku o udzielenie koncesji dołącza się:

  • dowody istnienia określonych w nim okoliczności, w szczególności wyciągi   z odpowiednich rejestrów,
  • informację o przeznaczeniu nieruchomości, w granicach których ma być wykonywania zamierzona działalność, w szczególności określonym przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz przepisy odrębne
  • dowody istnienia prawa do korzystania z informacji geologicznej, jakie w zakresie niezbędnym do prowadzenia zamierzonej działalności przysługuje wnioskodawcy, oraz kopię decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną,
  • dowody istnienia prawa przysługującego wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność w zakresie wydobywania kopaliny metodą odkrywkową, lub dowód przyrzeczenia jego ustanowienia,
  • dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej (oryginału, uwierzytelnionej kopii lub wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej) tytułem udzielenia koncesji w kwocie wynikającej z ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej /t.j. Dz.U. z 2019r., poz. 1000/

II. Wystąpienie organu koncesyjnego do Państwowego Instytutu Geologicznego; Rejestru Obszarów Górniczych celem sprawdzenia i pozyskania informacji o istnieniu kolizji projektowanego obszaru górniczego z obszarami już zarejestrowanymi.

III. Wystąpienie organu koncesyjnego, na podstawie art. 23 ust.2 pkt2, ust.3 w/w  ustawy Prawo geologiczne i górnicze do marszałka województwa oraz o opinię oraz właściwego ze względu na miejsce wykonywania zamierzonej działalności; wójta, burmistrza, prezydenta miasta) odpowiednio o opinię i uzgodnienie udzielenia koncesji. Kryterium uzgodnienia jest zgodność zamierzonej działalności z przeznaczeniem lub sposobem korzystania z nieruchomości określonym w art. 7 w/w ustawy, tj. gdy podejmowana i wykonywana działalność nie naruszy przeznaczenia nieruchomości określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w odrębnych przepisach. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podejmowanie i wykonywanie działalności określonej ustawą jest dopuszczalne tylko wówczas, jeżeli nie naruszy ona wykorzystywania nieruchomości ustalonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w odrębnych przepisach.

IV. Rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji rozstrzygającej w przedmiocie udzielenia koncesji na wydobywanie kopalin ze złoża, po uzyskaniu opinii oraz uzgodnienia.

Do zmiany koncesji, jak wynika z art. 34 ustawy Prawo geologiczne i górnicze, stosuje się odpowiednio przepisy o jej udzielaniu.

Opłaty:  Opłata skarbowa za wydanie koncesji: 616 zł (aktualnie)

PROCEDURA UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA ZBIERANIE, PRZETWARZANIE ODPADÓW.

I. Podstawa prawna : 

  • art. 42 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach /j.t.Dz.U. z 2020 r.poz. 797/, 
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego /j.t..Dz.U. z 2020 roku poz. 256 z późn.zm./.

II. Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy z dnia  14 grudnia 2012 roku o odpadach /j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 797 /, wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów winien zawierać: 

  1. Numer identyfikacji podatkowej (NIP)  posiadacza odpadów,
  2. Wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania , 
  3. Oznaczenie miejsca zbierania odpadów,

Wskazanie: 

  • miejsca i sposobu  magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  • maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w okresie roku, 
  • największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji obiektu budowlanego lub jego części lub i innego miejsca magazynowania  odpadów,
  • całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

4. Szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów,

5. Przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,

6. Oznaczenie przewidywanego okresu  wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów,

7. Opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,

8. Opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,

9a. Proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a,

10. Informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów. 

III. Stosownie do art. 42 ust. 2 ustawy z dnia  14 grudnia 2012 roku o odpadach /j.t.Dz.U. z 2020 r. poz. 797 /,  wniosek o wydanie zezwolenia na  przetwarzanie odpadów winien  zawierać:

  • Numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów, 
  • Wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania , 
  • Określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku, 
  • Oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,        

 Wskazanie : 

  • miejsca i sposobu  magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  • maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w okresie roku, 
  • największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji  obiektu budowlanego lub jego części lub innego  miejsca magazynowania  odpadów,
  • największej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji , obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejscu magazynowania odpadów, Szczegółowy opis stosowanej metody lub metod  przetwarzania odpadów w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2  do ustawy,  oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej,

5. Przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,

6. Oznaczenie przewidywanego okresu  wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów,

7. Opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,

8.   Opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,

9. Określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, fluoru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów,

10. Informacje, o których mowa w art. 95 ust.9 – w przypadku zezwoleń na przetwarzanie zakaźnych odpadów medycznych lub zakaźnych odpadów weterynaryjnych dotyczących unieszkodliwiania tych odpadów, 

11. Informacje, o których mowa w art. 98 ust.1 – w przypadku zezwoleń na przetwarzanie dotyczących unieszkodliwiania odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych  odpadów, przez ich składowanie – do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska,

12. Informacje, o których mowa w art. 102a ust.1 pkt 1-4 – w przypadku zezwolenia na przetwarzanie dla prowadzącego zakład recyklingu statków, 

13. Proponowaną formę i wysokość zabezpieczania roszczeń , o którym mowa w art.48a,

14. Informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów. 

IV. Do wniosku  o wydanie zezwolenia na zbieranie oraz do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów dołącza się : 

1/ Zaświadczenie o niekaralności:

  • posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
  • wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art.164 lub art. 168 w związku z art. 163§ 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny /Dz.U. z 2017r. z późn.zm./,

2/ Zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary /Dz.U.z 2018r. poz. 703 i 1277/,

3/ Oświadczenie o niekaralności osób, o których mowa w pkt 1, za wykroczenia określone w art. 175, art.183, art.189 ust.2 pkt 6 lub art.191, 4/ oświadczenie, że w stosunku do:

  • osoby, o której mowa w pkt 1 lit.a,
  • posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna – w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów , zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary Pieniężnej, o której mowa w art.194,

4/ Oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem , członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku do którego w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia  na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art.194.

5/ Oświadczenia , o których mowa w pkt 3-5 , składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „ Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

6/ Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art.4 ust.2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym , w przypadku gdy dla terenu , którego wniosek dotyczy nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowana przestrzennego, chyba , że uzyskanie tej decyzji nie jest wymagane.

7/ Do wniosku o zezwolenia na: 

  • Zbieranie odpadów niebezpiecznych,
  • Przetwarzanie odpadów przez wypełnianie  terenów niekorzystnie przekształconych,
  • Zbieranie odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych,
  • Przetwarzania odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ust.12 ustawy. 

8/ Operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione z komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej wraz z  postanowieniem uzgadniającym.

V. Zezwolenia wydawane są w drodze decyzji wydawanych na czas oznaczony nie dłuższy niż 10 lat.  

VI. Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia wynosi 616 zł (aktualnie).

DRUKI DO POBRANIA