Wiadomości - Aktualności
UOKIK informuje: Black Friday - konsument ma takie same prawa jak zwykle
Dodał: Sylwia Robak Data: 2017-11-23 13:56:51 (czytane: 2215)
W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.
Black Friday, czyli po polski
Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon
świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy
przygotowują na ten dzień specjalne oferty - również internetowe. Warto do
zakupów podejść z rozsądkiem.
Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów przypomina: na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle.
Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była
konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.
1. Reklamacje
- Kupujący ma prawo złożyć
reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy,
sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić
pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
2. Zwrot w sklepie internetowym
A co jeśli buty okazały się za
małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz
14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek
zwrócić pieniądze.
3. Zwrot w sklepie tradycyjnym
Trudniej może być z oddaniem
nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli
sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie.
Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego
opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.
4. Zakupy w sklepie
zagranicznym
Pamiętaj, prawa konsumenta są
jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym
sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w
sklepie internetowym.
5. Czy okazja naprawdę jest
okazją
Zdarza się, że na wystawie
kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary.
Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy –
bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.
6. Drożej przy kasie
Bądź czujny. Czasami kasjer
żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz
prawo kupić rzecz po niższej cenie!
7. Bezpłatna pomoc
W przypadku wątpliwości lub
problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220, napisz maila
na adres: porady@dlakonsumentow.pl,
skontaktuj się z rzecznikiem
konsumentów lub Inspekcją Handlową.
Jeśli masz kłopoty ze sklepem z innego kraju UE, pomoc znajdziesz w Europejskim Centrum Konsumenckim, które
należy do ECC-Net.