Wiadomości - Aktualności

PRAWDY I MITY o reklamacjach i zwrotach

Dodał: Sylwia Robak Data: 2017-12-21 11:00:26 (czytane: 332)

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pińczowie zachęca do zapoznania się z zasadami reklamacji towarów oraz ich zwrotów.

Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się  

FAŁSZ W sklepach wciąż można zobaczyć takie ogłoszenia, jednak nie mają one żadnej mocy prawnej. Każdy sprzedawca odpowiada za swój towar z tytułu rękojmi. Ta odpowiedzialność obejmuje wady stwierdzone  przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. Jeśli w tym czasie  przekonasz się, że towar ma wadę, możesz go reklamować. Postaraj się zrobić to jak najszybciej, bo roszczenia z rękojmi przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady (ale nie przed upływem 2 lat od zakupu). Sprzedawcy mają zwykle swoje formularze, ale nie masz obowiązku z nich korzystać, możesz złożyć pismo odręcznie przez siebie przygotowane.

Nie można oddać towaru przecenionego

FAŁSZ Można, ale pod warunkiem, że podstawą reklamacji nie jest wada, która spowodowała obniżenie ceny. Załóżmy, że kupiłaś glazurę tańszą
z powodu nierównego koloru. Dodatkowo okazało się, że płytki mają nierówne brzegi – i z tego drugiego powodu możesz je reklamować. Prawo do reklamacji przysługuje ci też, jeśli kupujesz na wyprzedaży czy promocji, gdy obniżka ceny nie ma związku z gorszą jakością towaru. Zawsze jednak warto pytać sprzedawcę o przyczynę przeceny.

Bez paragonu nie uda się nic załatwić

FAŁSZ Sprzedawcy informują czasem, że nie przyjmą reklamacji, jeśli klient nie ma paragonu. Ale nie mają do tego prawa. Paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu. Jeśli okaże się, że kupiona rzecz ma wady, a paragon np. wyblaknie, zniszczy się lub zgubi, dowodem może być np. wydruk z terminala płatniczego lub wyciąg z rachunku bankowego (jeśli płatność była kartą), a nawet zeznanie świadka, że towar był kupiony w tym konkretnym sklepie. Choć z drugiej strony posiadanie paragonu znacznie ułatwia złożenie reklamacji, więc warto przechowywać (aby nie wyblakł, można go np. skopiować lub zrobić zdjęcie telefonem).

Reklamuje się tylko wady ukryte

FAŁSZ Możesz reklamować rzecz, która nie nadaje się do tego, do czego została przeznaczona, np. kurtka nie chroni przed chłodem, bo ma zepsute zapięcie. Nie ma znaczenia, czy wada była ukryta, czy jawna. Sprzedawca nie może bronić się twierdząc, że wadę mogłaś zobaczyć przed zakupem. Przykładową kurtkę masz prawo reklamować, gdy zamek zepsuł się podczas jej noszenia (bo był za słaby, więc miał wadę ukrytą), i wtedy, kiedy kupiłaś ją z  usterką, o której sprzedawca cię nie poinformował. Nie można jednak reklamować wad, o których wiedziałaś przed zakupem.

Sklep ma prawo nie przyjąć zwrotu

PRAWDA Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć zwrotu towaru, który nie jest wadliwy, a jedynie nie pasuje klientowi (bo np. jest w złym rozmiarze). Jednak większość dużych sieci handlowych przyjmuje zwroty lub godzi się na wymianę (np. na inną rzecz z aktualnego asortymentu lub na kartę podarunkową). Szczegółowe warunki zależą zawsze od regulaminu sklepu.

Można wybrać: skorzystać z rękojmi albo z gwarancji

PRAWDA Jeśli dana rzecz ma gwarancję (producenta, importera), sprawdź, czy jej warunki nie są dla ciebie korzystniejsze od tego, co da ci rękojmia. Np. gwarancja została udzielona na okres 5 lat (rękojmia obowiązuje przez 2 lata od momentu zakupu). Co ważne, uprawnienia z tytułu gwarancji
i rękojmi nie wykluczają się.

Można w ramach reklamacji zażądać zwrotu pieniędzy

PRAWDA Po nowelizacji prawa konsumenckiego w roku 2014 klient może wybrać, czy w ramach reklamacji chce, żeby dana rzecz została bezpłatnie naprawiona lub wymieniona na nową. Możesz też domagać się zwrotu części zapłaconej za nią ceny, a nawet odstąpić od umowy, zwrócić zakup
i zażądać zwrotu całej kwoty. Ale uwaga!  To jest możliwe tylko wtedy, jeśli wada towaru jest istotna (rzecz nie nadaje się do użytku). Warto wiedzieć, że jeśli dany zakup reklamowany jest po raz pierwszy, sprzedawca ma prawo nie uznać żądania zwrotu pieniędzy i najpierw zaproponuje usunięcie wady lub wymianę rzeczy.

Internetowe zakupy można oddać

PRAWDA Wystarczy, że w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru złożysz oświadczenie o zamiarze zwrotu towaru (nawet bez podawania jego przyczyny) i odeślesz zakup w ciągu kolejnych 14 dni. Ponosisz wprawdzie wtedy koszty przesyłki od ciebie do sprzedawcy , ale dostaniesz zwrot ceny przesyłki towaru od sprzedawcy do ciebie (w najtańszej wersji oferowanej przez sklep). Zwrotu możesz dokonać także, gdy otworzyłaś opakowanie. Wyjątkiem są produkty spożywcze i nośniki danych, np. płyta z grą. Istnieją też inne wyjątki ustawowe, jednak sprzedawca zawsze musi o nich poinformować na stronie sklepu.

Na rozpatrzenie sprawy sklep ma 14 dni

PRAWDA Termin czternastodniowy dotyczy reklamacji z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, jeśli żądasz usunięcia wady, wymiany lub obniżki ceny. W innych wypadkach jest to 30 dni. Brak odpowiedzi w określonym czasie oznacza, że reklamacja została uznana. Jeżeli domagałaś się zwrotu pieniędzy, powinnaś je otrzymać niezwłocznie. Sprzedawca ma obowiązek wymienić rzecz lub usunąć wadę w rozsądnym terminie, zwykle nie dłuższym niż 14 dni.

Za szkody powstałe podczas transportu sklep nie odpowiada

FAŁSZ Jeśli przedmiot kupiony np. w sklepie internetowym dotarł uszkodzony, masz wybór: reklamacja u sprzedawcy lub u przewoźnika. Zwykle korzystniejsze jest to pierwsze rozwiązanie, bo procedury  reklamacyjne u przewoźników są bardziej skomplikowane niż w sklepie.

Klient płaci za towar, który zniszczy

PRAWDA Jeśli klient uszkodził towar w sklepie (np. w trakcie mierzenia rozerwał ubranie), musi za to zapłacić. Jeżeli jednak towar był źle wyeksponowany i przez to narażony na zniszczenie, odpowiada sklep. Pamiętaj, jako klient ponosisz odpowiedzialność jedynie za wyrządzoną szkodę. Nie masz obowiązku kupować uszkodzonej rzeczy.

Potrzebne jest zawsze oryginalne opakowanie zakupu

FAŁSZ Żądanie dostarczenia towaru w oryginalnym opakowaniu jest niezgodne z przepisami. Nie trzeba więc trzymać pudła od telewizora na wypadek reklamacji. Jednak zawożąc czy wysyłając przedmiot do sklepu, trzeba go dobrze zabezpieczyć, by dodatkowo nie został uszkodzony
w czasie transportu. 

  

Jarmark Nadnidziański

08/17/2017

wiecej..

Dożynki Powiatowe

08/27/2017

27 sierpnia zapraszamy na Powiatowe Święto Plonów powiatu pińczowskiego.  wiecej..

Giełda Pracy już 14 września

09/14/2017

Młodzieżowe Centrum Kultury zaprasza na Giełdę Pracy.  wiecej..

koncert POZYTYWNIE NAKRĘCENI

11/11/2017

 11 listopada 2017 roku zapraszamy na jubileuszowy koncert zespołu POZYTYWNIE NAKRĘCENI koncert odbędzie się w hali widowiskowo sportowej w Pińczowie o godz. 17:00 WSTĘP WOLNY wiecej..

Przeczytaj kolejną wiadomość:

e-Składka – proste płatności do ZUS

Uwaga przedsiębiorcy z Pińczowa i powiatu pińczowskiego. ZUS przypomina, iż od 1 stycznia zmienia się sposób opłacania składek...